חיסון טטנוס, דיפטריה, שעלת (TDAP)

חיסון TDAP

חיסון טטנוס:

טטנוס הוא זיהום הנגרם ע"י חיידק הנקרא Clostridium tetani. נבגים של חיידקי טטנוס נמצאים בכל מקום בסביבה  – באדמה, אבק וברזל. הנבגים מתפתחים לחיידקים כאשר הם נכנסים לגוף דרך חתך בעור או פצע. טטנוס אינו מדבק מאדם לאדם.

סימנים מתפתחים לאחר תקופת דגירה של כ-10 ימים. הם כוללים כאבים ועוויתות שרירים  נוקשות שרירים עד כדי שיתוק בפרט בצוואר, פנים ולסת. ללא טיפול, המחלה עלולה להיות קטלנית בשיעור של 30% עד 40%. 

חיסון דיפתריה:

חיידקים הללו פוגעים בעיקר בדרכי הנשימה. כאשר חיידקים הנ"ל מתחברים למערכת הנשימה הם יגרמו לחולשה, כאב גרון, חום קל, ובלוטות לימפה נפוחות בצוואר. החיידקים מייצרים רעלן (toxin) שיוצר נזק ברקמות בריאות ובמערכת הנשימה. הרקמה המתה יוצרת ציפוי עבה שמצטבר בגרון ובאף ומקשה מאוד על הנשימה והבליעה. במקרה והרעלן חודר לזרם הדם הוא עלול לגרום לנזק לבבי, למערכת העצבים ולכליות.

חיסון שעלת:

שעלת הינה מחלה מדבקת ביותר שיכולה ליצור נזק בעיקר לתינוקות, ילדים או אנשים מבוגרים. שעלת מתפתחת בעקבות הדבקה בחיידק בשם Bordetella Pertussis שגורם לדלקת בדרכי הנשימה. תחלואה של תינוקות מסוכנת בשל סכנה לסיבוכים חמורים הכוללים התכווצויות, שטפי דם בלחמית העין, דלקת מוח ואף למוות. סימן ההיכר של המחלה הינם שיעולים קשים ועוצמתיים.

חיסון TDAP – טטנוס, דיפתריה ושעלת

החיסון הוא משולב כנגד שלושת המחלות טטנוס, דיפתריה ושעלת. החיסון נמצא בשגרת החיסונים הבסיסית של ילדי ישראל. בגיל בגרות מומלץ לחדש מתן בוסטר כל 10 שנים.

נגישות